کد مطلب:234331 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

چند دستور
و یصالح الجماع و التمریخ بالدهن فی الحمام و یشرب الماء علی الریق و یشم الریاحین و الطیب.

در ماه نیسان اعمال غریزه جنسی و مالیدن روغن به بدن در حمام نیكو است و نوشیدن آب ناشتا مفید، بوئیدن گل ها و عطریات سودمند است.

در این ماه چون خون از هیجان وضعی گذشته حركت انتقالی پیدا می كند منی كه خلاصه اوست مانند خون قرار نمیگیرد چیزی كه هست سیر خون رجعی و سیر منی دفعی است و بهمین جهت عمل مجامعت خیلی مناسب است.

در این ماه چون مزاج فصل و هوا غلظتی پیدا می كند تنفس آن از راه مسامات بدن چندان مطلوب نیست مگر اینكه به وسیله ای آنرا تلطیف كنند و این عمل را چربی كه روی پوست بدن مالیده می شود ببهترین وجه انجام میدهد و چون عمل تعریق در این ماه كم است و غده های آن ترشح قابل توجهی از خود نشان نمیدهند مالیدن روغن روی پوست و سد مسامات بوسیله آن عوارض سوئی را در بر نخواهد داشت.

در این ماه بر اثر كم شدن بلغم صفرا غلبه می كند و در نتیجه اشتهاء كم می شود زیرا غلبه صفرا موجب ضعف غدد مترشحه معدی شده و اسید معدی را كم می كند و این خود موجب كمی اشتهاء است نوشیدن آب (البته مقصود آب سرد است) ناشتا معده را خنك ساخته و حرارت غریزی آنرا كه عكس العمل سردی است زیاد میكند در



[ صفحه 131]



نتیجه غدد بكار افتاده ترشح زیاد و اشتهاء بسیار و صفرا نابود میگردد.

در این ماه به واسطه حركت خون بسوی اعالی بدن و سر و مغز فكر بیشتر میشود احساسات غالب و خشم مسلط و اعصاب دماغ محتاج به تقویت بیشتری هستند استشمام بوهای خوش بهترین خوراك اعصاب و دماغ است.



[ صفحه 132]